W jaki sposób zrealizować eye tracking bez profesjonalnego sprzętu?
Eyetracking (ET) to śledzenie ruchu gałek ocznych – wykorzystuje się go w badaniach w różnych dziedzinach już od ponad 100 lat. W celu śledzenia tego, na co patrzy osoba badana wykorzystuje się różne metody: nakładki na gałki oczne, różnice potencjału elektromagnetycznego oraz metody bezkontaktowe.
W s360 wykorzystujemy technologię polskiej firmy RealEye, która pozwala na prowadzenie badań eyetrackingowych zdalnie z wykorzystaniem kamerki internetowej w urządzeniu badanego (np. w laptopie). Technologia firmy RealEye została wyróżniona Hotjar XAward: “Best Tech Achievement” May 2017.
ET stosujemy, kiedy chcemy dowiedzieć się w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron i aplikacji, czy nawigacja i użyte komunikaty działają właściwie i które elementy mają wpływ na decyzję użytkownika. Z ET korzystamy na różnych etapach badań UX: od testowania makiet przez klikalne prototypy po ewaluację istniejących stron internetowych i aplikacji.
Śledzenie ruchu gałek ocznych pozwala określić, na które elementy strony/aplikacji badany zwraca największą uwagę, co przyciąga jego lub jej wzrok.
ET umożliwia zapis ścieżki wzroku i pokazuje w jaki sposób badany oglądał stronę lub aplikację. Technika ta sama w sobie nie odpowiada na pytania: dlaczego badany patrzył na te elementy lub dlaczego tak długo?
Dopiero w zestawieniu ET z medodami jakościowymi, takimi jak IDI, czy test UX, badanie dostarcza dodatkowych informacji, które pozwalają weryfikować deklaratywne wypowiedzi badanych.