Tegoroczny Kongres Badaczy, czyli flagowe wydarzenie branżowe Polskiego Towarzystwa Badań Rynku i Opinii, tak jak inne imprezy masowe w tym roku odbyło się w niestandardowej formie – jako stream online. Dlatego choć minął już prawie miesiąc od Kongresu, wciąż można zapoznać się z wystąpieniami prelegentów. Do końca roku mamy dostęp do ponad 800 minut wystąpień w formie VOD.
Motywem przewodnim XXI Kongresu było oswajanie niepewności. Prowadzący zastanawiali się nad scenariuszami przyszłości marek w czasach nowej normalności, przestawiali strategie adaptacji konsumentów do postpandemiczego świata. Ważnym wątkiem tegorocznego Kongresu było też znaczenie postaw proekologicznych. Tradycyjnie nie zabrakło nowości metodologicznych.
Na VOD Kongresu znajdziemy aż 40 interpretacji tematu niepewności. Zanim dowiemy się, kto otrzyma nagrodę publiczności, rekomendujemy obejrzenie poniższych nagrań.
GOT A MATCH! Czyli o tym, jak oddaliśmy cyberkorporacji wolność budowania naszych relacji. O Tinderze jako metaforze współczesności. Magdalena Szemioth, Tomasz Dulnicz (smartscope)
Zaciekawiło nas:
Przedstawienie mechanizmów grywalizacji, angażujących użytkowników w budowanie i ulepszanie swojego profilu.
Omówienie działania algorytmu Tindera, czyli tego jak system uczy się podpowiadać nam osoby podobne do naszych wcześniejszych polubień.
Dana pokazująca, że na Tinderze spotkamy przede wszystkim osoby w związkach (36% to małżonkowie, 24% w związku). Tylko 35% użytkowników to single
Love-hate relationships z Tinderem – użytkownicy średnio odinstalowują i ponownie instalują aplikację aż 4 razy.
Generalne niezadowolenie użytkowników z aplikacji – NPS na poziomie -18, mimo że Tinder wciąż łączy dziennie 28 milionów par.
Kryzys ekologii czy ekologia w kryzysie? O zmieniających się postawach konsumenckich – Iwona Wilmowska, Marcin Hinz (Ipsos)
Naszą uwagę przykuły wnioski:
W roku 2020 doszło do redefinicji znaczenia ekologii. Jest ona dla badanych coraz ważniejsza, ale w sposób inny niż wcześniej. Wiąże się nie tyle z kupowaniem eko produktów, co z ograniczeniem konsumpcji, zmniejszeniem koszyka.
Zmianom ulegają nie tylko postawy, ale też zachowania. Więcej z nas segreguje śmieci (56% – w 2019 r. 36%), więcej nosi na zakupy wielorazowe siatki (41% w roku 2019 r. 26%)
W związku z poczuciem niepewności i braku stabilności, wywołanymi przez pandemię, na pierwszym miejscu stawiamy oszczędność. Nie wyklucza to jednak zakupu eko produktów, które należy komunikować, podkreślając wartości takie jak: zdrowie, lokalność, korzystne ceny.
Mental health check, czyli jak o zdrowiu psychicznym mówi pokolenie Z. Katarzyna Lipińska (4P)
Najważniejsze konkluzje:
Co czwarty nastolatek cierpi na problemy ze zdrowiem psychicznym.
Na polskim TikToku hasztagi i konta związane ze zdrowiem psychicznym są bardzo popularne, np. #zdrowiepsychiczne obserwuje 9,1 mln użytkowników.
Podejście Gen Z do zdrowia psychicznego na TIkToku można podzielić na cztery moduły: 1) banalizacja (#positivevibesonly, filozofia przegrywu), 2) reprezentacja wizualna (umowny obraz osoby samotnej i zapłakanej), 3) zmiana języka (otwarte mówienie o swoich doświadczeniach), 4) autorefleksja (osoby z Gen Z mają poczucie, że rozumieją i wiedzą więcej o zaburzeniach psychicznych).
Tytuł tegorocznego Kongresu wiąże się nie tylko z tematami wystąpień, ale też samą imprezą: znane i coroczne wydarzenie w nowej formule wymagało skupienia i dobrego łącza internetowego, ale też dało większy komfort. W końcu mamy możliwość uczestniczenia w Kongresie, siedząc wieczorem na kanapie we własnym domu.
Kto wie, może po doświadczeniu pandemii COVID-19 konferencje otrzymają nową twarz i na kolejnym kongresie spotkamy się wszyscy w dresach, a krzesła w Marriocie zastąpią wygodne kanapy?