Czy badania jakościowe online są tak samo dobre jak offline?

Badania jakościowe online nie ustępują w niczym tym realizowanym na żywo. Mało tego, nasze doświadczenia pokazują, że to właśnie wywiady czy etnografie online mogą przynosić więcej nieoczywistych wniosków i umożliwiają lepsze poznanie badanych.

Przed wybuchem pandemii wiele badań jakościowych przeprowadzano face to face. Wydawało się, że mimo rozwoju technologii nic nie zmieni tego stanu. Tymczasem dostęp do Internetu szerokopasmowego wśród gospodarstw domowych w Polsce wzrósł w 2019 r. do 83%, a obecna sytuacja sprawiała, że pracujemy, spotykamy się i odpoczywamy, wykorzystując Internet. W s360 testy UX, IDI, FGI i warsztaty wykonujemy zdalnie od 10 lat i chcemy podzielić się kilkoma obserwacjami.

Badani czują się komfortowo

Projekty, które realizowaliśmy przez ostatnie miesiące utwierdzają nas w przekonaniu, że badani są w większości pozytywnie nastawieni do wywiadów i testów UX online. Są dużo bardziej rozluźnieni, stosują mniej zabiegów autokreacji. Zapewne dlatego, że znajdują się we własnym domu, a rozmowa z moderatorem nie różni się wiele od ich codziennego sposobu nauki czy pracy online. Swobodna atmosfera sprawia, że badani otwarcie wyrażają opinie, a my możemy usłyszeć ich naturalny sposób wyrażania się.

Podczas wywiadów grupowych

  • uczestnicy spotkania są bardziej skupieni na temacie badania,
  • wyrażają się precyzyjniej,
  • zostawiają więcej przestrzeni wypowiedzi dla osób introwertycznych,
  • dzięki temu poznajemy więcej punktów widzenia.

Widzimy kulisy życia badanych

Dobry moderator wyciągnie z wywiadu online wiele informacji o otoczeniu badanego. Tym samym każdy wywiad czy fokus ma potencjał mikro-etnografii. Dowiadujemy się tego, co niewypowiedziane w fokusowni. Obserwujemy, jak mieszka badany, możemy nawet dopytać o coś jego domowników lub poprosić o pokazanie wybranego produktu czy wykonanie czynności. Z kolei badani używają produktów i usług wtedy, kiedy naprawdę mają ochotę, w warunkach domowych, codziennych, a nie laboratoryjnych.

Technologia ułatwia 

Technologia ułatwia pracę badaczy jak i klientów. Badacze zyskują nagrania twarzy rozmówców z bardzo bliska, często dokładniejsze niż te z fokusowni. Mogą łatwo powracać do rozmów i analizować emocje badanych. To co kiedyś wydawało się możliwe jedynie przy użyciu zakładanego sprzętu, dziś można robić dzięki urządzeniom już posiadanym przez badanych – zobacz nasz post o zdalnym eyetrackingu. Umówienie wywiadu ze zróżnicowanymi, mieszkającymi w różnych częściach Polski osobami nigdy nie był tak proste.

Korzyści dla badanych

  • nie muszą się przemieszczać, aby w pełni uczestniczyć w badaniu,
  • mają mnóstwo sposobów przekazywania moderatorom swoich uwag na bieżąco,
  • otrzymują pogłębione odpowiedzi na pytania badawcze i projektowe.

I chodź mogłoby się wydawać, że offline i online to zupełnie inne dwa światy, nasza praca pokazuje, że to po prostu inne formy doświadczenia konsumenta – tu przeczytasz o tym jak przenieśliśmy przeżycie uczestnictwa w festiwalu filmowym do sieci. 

Zdalne badania jakościowe – paradoksalnie – mogą nam więcej powiedzieć o życiu konsumentów offline. 

__

s360 prowadzi badania usług i ich użytkowników, realizuje audyty i benchmarkingi usług, weryfikuje zgodność usług z heurystykami UX i CX, projektuje nowe usługi oraz usługi cyfrowe, ich komunikację marketingową i wizualną a także dostarcza wytyczne nt. UX writing.

Planujesz badania online? Napisz do nas: kontakt@s360.com.pl lub wypełnij formularz.

  • badania online
  • testy UX
  • testy zdalne
back

poprzedni artykuł

#sprawdzam360: HBO GO – Czy oglądanie seriali jest łatwe i wygodne?

back

następny artykuł

#sprawdzam360: ORLEN Pay – jak zapłacić za paliwo przez telefon

Szybki kontakt cloud - szybki kontakt